Gefle

Founded Sunday, May 22, 2022
Club 12968 - Distrikt 2330 - Charter number En av Sveriges äldsta Rotaryklubbar

Hösten 1928 besökte några tongivande män från Gävle den första svenska rotaryklubben. Den låg, och ligger fortfarande, i Stockholm och hade instiftats ett par år tidigare.  Tillbaka i Gävle bjöd herrarna in några vänner till ett möte på nybyggda hotell Baltic, intill brandstationen på Hamntorget, där man bildade Sveriges sjätte rotaryklubb. Det var den 29 januari 1929, en tisdag – och än i dag har vi våra lunchmöten på just den veckodagen. En av klubbens första medlemmar var för övrigt stadsarkitekten Gunnar Wetterling som ritat hotell Baltic – och en rad andra vackra byggnader som pryder vår stad.    Gefle Rotary Club hade sexton medlemmar vid starten och leddes av charterpresidenten Gustaf Delin. Han var en av stadens många grosshandlare och sålde, bland mycket annat, stenkol och koks, tegelstenar och spannmål. En bit in på 1930-talet flyttades lunchmötena till Grand Hotell. Och när det slog igen 1940 träffades klubbens medlemmar på Grand Central Hotel – CH – där vi blev kvar i många år.  Inte förrän i slutet av 1980-talet blev det tillåtet för kvinnor att vara med i Rotary. Av klubbarna i Gävle blev vi först med tre kvinnliga medlemmar, varav alla fortfarande är aktiva. Och vi har haft många kvinnliga presidenter genom åren.  Vid millennieskiftet hade vi över 100 medlemmar och i Gävle fanns då sju rotaryklubbar.  Första avknoppningen skedde 1960 då Gävle-Södra bildades, sedan kom nya klubbar slag i slag i takt med att intresset för Rotary ökade. Nu har trenden vänt och 2016 gick vi samman med Gävle-Valbo, som startats 1970. Då ändrades vårt namn till Gefle-Valbo Rotaryklubb. 2022 gick vi ihop med Gävle City Rotaryklubb som startades 1992. Då ändrades namnet till det ursprungliga Gefle Rotaryklubb. Men vårt charterdatum är fortfarande den 29 januari 1929.
Z

Members